Algemene Voorwaarden
M.G.J. Oostrom Automaten B.V.
Versie november 2024
1. Definities
Wanneer in deze Voorwaarden de volgende termen worden gebruikt, dan wordt daarmee het volgende bedoeld:
a. Apparaat/Apparaten: alle apparaten/automaten, waaronder maar niet beperkt tot koffie-, frisdrank-, waterautomaten en vendingmachines) die onderwerp zijn van de Overeenkomst tussen ons en De Klant;
b. Assortiment: de producten die via de Apparaten (te koop) worden aangeboden, zoals maar niet beperkt tot thee, suiker, water en producten in vendingmachines;
c. Klant: de natuurlijke of rechtspersoon met wie wij een Overeenkomst aangaan en/of voor wie wij (rechts)handelingen verrichten;
d. Koffieproducten: producten die worden gebruikt om koffieapparaten mee te vullen, zoals koffiebonen, topping, opschuimmelk en chocmix;
e. Locatie: de plaats waar Apparaten door ons worden geleverd en geplaatst
f. Oneigenlijk gebruik: gebruik van de Apparatuur dat niet in lijn is met de handleiding en/of het normale gebruik van de Apparatuur waarvoor deze bedoeld is;
g. Overeenkomst: de overeenkomst tussen ons en de Klant, waarin afspraken zijn opgenomen over door ons aan de Klant te leveren Apparaten en/of Producten;
h. Partij/Partijen: wij en/of De Klant;
i. Producten: Koffieproducten en Assortiment;
j. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden, zoals deze van tijd tot tijd gelden;
k. Wij/ons: M.G.J. Oostrom Automaten B.V., h.o.d.n. Moboon te Schiedam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 24308851.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op en maken integraal deel uit van alle aanbiedingen, Overeenkomsten en andere rechtsverhoudingen tussen ons en De Klant en alle op geschillen die daaruit mogelijk voortvloeien.
2.2. Wij hebben het recht deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. De nieuwe Voorwaarden gelden voor zowel nieuwe als bestaande Overeenkomsten. Wij zullen de aangepaste Voorwaarden tenminste twee weken voor de ingangsdatum meedelen aan bestaande De Klanten, voor lopende Overeenkomsten. De Klant mag een lopende Overeenkomst beëindigen c.q. intrekken binnen twee weken nadat de gewijzigde Voorwaarden zijn aangekondigd zijn, door schriftelijke mededeling aan ons, indien de wijzigingen materiaal en/of onredelijk bezwarend zijn voor De Klant. Eventuele bedragen die De Klant op het moment van beëindiging c.q. intrekking van de Overeenkomst al aan ons verschuldigd is, blijven verschuldigd. Als geen tijdig onderbouwd bezwaar tegen de aangekondigde gewijzigde Voorwaarden is ontvangen, wordt De Klant geacht te hebben ingestemd met de gewijzigde Voorwaarden.
2.3. Bij strijdigheid tussen de Overeenkomst en de Voorwaarden, gaan de afspraken uit de Overeenkomst voor.
2.4. Afwijkingen van deze Voorwaarden zijn alleen geldig wanneer deze door onze directie schriftelijk zijn bevestigd. Dergelijke afwijkingen gelden alleen voor het betreffende geval en niet voor eventuele latere Overeenkomsten of rechtsverhoudingen.
2.5. Onder “schriftelijk” wordt in deze Voorwaarden ook verstaan: per e-mail.
2.6. Als om welke reden dan ook op een bepaling in deze Voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, geldt tussen Partijen dat aan de betreffende bepaling een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis moet worden toegekend waarop wel een beroep kan worden gedaan.
2.7. Als wij niet steeds een stipte naleving van deze Voorwaarden vragen, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat wij het recht zouden verliezen om in andere gevallen wel stipte naleving van deze Voorwaarden te vragen.
2.8. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of algemene voorwaarden van De Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Offertes / aanbiedingen
3.1. Al onze aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend. Zij binden ons daarom op geen enkele wijze, tenzij dit uitdrukkelijk en ondubbelzinnig door ons is aangegeven. Als geen aanvaardingstermijn is opgenomen, dan komt de offerte of aanbieding te vervallen na 30 dagen nadat deze aan De Klant is voorgelegd.
3.2. Aanbiedingen en offertes bevatten een zo volledig en nauwkeurig mogelijke omschrijving van de aangeboden Apparaten en/of Producten. Kennelijke vergissingen of fouten binden ons niet.
3.3. Bij het opstellen van offertes/ aanbiedingen nemen wij zorgvuldigheid in acht. Als informatie uit een offerte/aanbieding onjuist blijkt te zijn, dan kan De Klant hier geen beroep op doen.
3.4. Als zich een wijziging van omstandigheden voordoet aan onze kant, die tot gevolg heeft dat wij een aanbieding/offerte redelijkerwijs niet meer kunnen nakomen, dat zullen wij De Klant daarvan per direct over informeren. Dan komt de offerte/aanbieding, ook als deze door De Klant is geaccepteerd, na berichtgeving aan De Klant te vervallen. Indien mogelijk zullen wij een nieuwe offerte/aanbieding voorleggen.
3.5. Offertes worden schriftelijk en/of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
3.6. Als de aanvaarding van de offerte/aanbieding afwijkt van ons offerte/onze aanbieding, dan zijn wij daar niet aan gebonden.
4. Totstandkoming overeenkomst, duur, beëindiging
4.1. Een Overeenkomst komt tot stand door schriftelijke ondertekening daarvan of het op andere wijze schriftelijk bevestigen van de Overeenkomst c.q. acceptatie van de offerte. Ook komt de Overeenkomst tot stand als hier door Partijen feitelijk uitvoering aan wordt gegeven. Deze Voorwaarden worden dan geacht door De Klant te zijn accepteert.
4.2. Als een Overeenkomst is bedoeld voor langere tijd te gelden, dan is de looptijd zoals bepaald in de Overeenkomst. Is daarin geen looptijd bepaald, dan is de Overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd.
4.3. Overeenkomsten voor onbepaalde tijd kunnen schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal drie maanden, tegen het einde van een kalendermaand.
4.4. Wij mogen – naar eigen keuze – de Overeenkomst per direct schriftelijk opzeggen dan wel ontbinden in de volgende gevallen:
a. De Klant komt een wezenlijke verplichting uit de Overeenkomst niet, niet tijdig en/of niet volledig na, ook niet na een verzoek daartoe;
b. Het faillissement of surseance van betaling van de Klant is aangevraagd of verleend of de Klant biedt een minnelijk of gerechtelijk akkoord aan;
c. De Klant verkoopt (gedeeltelijk) het bedrijf of de aandelen gaan in andere handen over al dan niet als gevolg van een fusie of splitsing, of de zeggenschapsverhoudingen binnen het bedrijf wijzigen;
d. De activiteiten van de Klant worden beëindigd of geliquideerd of worden naar buiten Nederland verhuisd;
e. De Klant verliest de vrije beschikkingsmacht over (een deel van) zijn vermogen als gevolg van beslaglegging;
f. De Klant overlijdt, wordt onder curatele of bewind voering gesteld of komt onder de WSNP te vallen.
4.5. Bij beëindiging dan wel ontbinding van de Overeenkomst op grond van de voorgaande gronden, zijn wij niet aansprakelijk voor enige kosten of schade voor de Klant. Bij opzegging dan wel ontbinding van de Overeenkomst zijn onze vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Ook kunnen wij in een voorkomend geval een redelijke vergoeding vorderen voor door ons geleden verlies of gederfde winst.
5. Prijzen, prijswijzigingen
5.1. Alle in offertes, aanbiedingen, Overeenkomsten of andere meldingen genoemde prijzen zijn exclusief btw en exclusief eventueel transport- of verzendkosten.
5.2. Wij hebben het recht de prijzen van onze Apparaten en Producten aan te passen. Wij zullen de Klant op de hoogte stellen van de prijswijzigingen, voor zover deze van belang zijn voor de Klant.
5.3. Als er sprake is van een prijsstijging als gevolg van wijziging van grondstoppen en/of inkoopwaarde van meer dan 20%, dan hebben wij het recht Producten te vervangen door een ander Product waarvoor een lagere prijs geldt dan voor het origineel geleverde Product na de prijsstijging.
5.4. Als prijsstijgingen een andere reden hebben en/of wij geen alternatief Product beschikbaar, dan heeft de Klant het recht de Overeenkomst (tussentijds) te beëindigen bij prijsstijgingen boven 20%.
6. Facturatie en betaling
6.1. Wij factureren Apparaten op het moment van totstandkoming van de Overeenkomst.
6.2. Wij factureren Producten achteraf, na levering.
6.3. Wij hanteren een betalingstermijn van 21 dagen, tenzij op de factuur een andere termijn is aangegeven.
6.4. Bij te late betaling, ook na betalingsherinnering, hebben wij het recht om de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen. Alle in redelijkheid door ons gemaakte en te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten als gevolg van niet-nakoming door de Klant, komen voor rekening van laste van de Klant. Voor de buitengerechtelijke kosten geldt het bepaalde in de Wet Incassokosten.
6.5. Ook hebben wij het recht om bij te late betaling, onze verplichtingen aan de Klant op te schorten, totdat alle bedragen, inclusief rente en kosten, aan ons betaald zijn.
6.6. Wij hebben het recht om zekerheid van de Klant te eisen voor van de nakoming van betalingsverplichtingen en ook het recht om vooruitbetaling te vragen.
7. Eigendomsvoorbehoud
7.1. Alle afleveringen van Apparaten en/of Producten aan de Klant gebeuren onder voorbehoud van eigendom. Alle aan de Klant geleverde Apparaten en Producten blijven onze eigendom totdat de Klant de prijzen volledig heeft voldaan, inclusief eventueel verschuldigde rente en incassokosten.
7.2. Zolang het eigendomsrecht op Apparaten en Producten bij ons ligt, is het de Klant niet toegestaan om deze te verhuren, te vervreemden, aan derden in gebruik te geven, in bewaring te geven en/of met (zekerheids)rechten te bezwaren.
7.3. Als er beslag op Apparaten en/of Producten wordt gelegd waarvan het eigendomsrecht nog bij ons ligt, zal de Klant ons hierover direct informeren en de beslaglegger informeren over het eigendomsrecht van ons.
8. Uitvoering van de Overeenkomst
8.1. Wij zullen de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij de beoordeling van aanvragen en offertes en bij de uitvoering van de Overeenkomst.
8.2. De Klant is verplicht om ons tijdig de juiste en volledige informatie en instructies te verstrekken. De Klant is gehouden al datgene te doen en laten wat redelijkerwijs nodig en wenselijk is om een tijdige en juiste uitvoering van de Overeenkomst mogelijk te maken, zoals het verschaffen en up-to-date houden van gegevens.
8.3. Wij hebben het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
9. Levering(stermijnen),
9.1. Door ons genoemde leveringstermijnen gaan in, tenzij anders overeengekomen, in op de dag waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen, op voorwaarde dat alle gegevens die wij voor de uitvoering van de Overeenkomst nodig hebben, hebben ontvangen.
9.2. Wij streven ernaar binnen de geplande leveringstermijn te leveren of af te leveren via een post- of koeriersdienst. De levertijd kan niet echter worden beschouwd als fatale termijn. Als wij vermoeden dat de levering vertraagd zal zijn of als een bestelling niet dan wel alleen deels uitgevoerd kan worden, informeren wij de Klant zo spoedig mogelijk.
10. Plaatsing Apparaten
10.1. Plaatsing van Apparaten vindt plaats door ons op een door ons en de Klant overeengekomen dag, tijdstip en Locatie.
10.2. De kosten van het plaatsen van de Apparaten komen voor rekening van de Klant, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
10.3. De Klant zorgt ervoor dat op de Locatie de voor de Apparaten benodigde aansluitingen aanwezig zijn binnen een straal van één meter.
10.4. Wij zullen de Klant voor het aangaan van de Overeenkomst informeren over de benodigde aansluitingen. Als deze aansluitingen niet bij de Klant aanwezig zijn op de Locatie wanneer wij de Apparaten komen plaatsen, dan zorgt de Klant alsnog, voor eigen rekening en risico, voor een adequate aansluiting.
11. Verplichtingen Klant
11.1. M.b.t. Apparaten
a. De Klant is verplicht de Apparaten als een goed gebruik te beheren en te verzorgen, overeenkomstig mondelinge en schriftelijke instructies, waaronder die van ons. De Klant dient te voorkomen dat de Apparaten beschadigd raken.
b. Het is de Klant niet toegestaan om de bij de levering op de Apparaten aanwezige reclame, merken en overige zaken van de Apparaten te verwijderen dan wel te wijzigen.
c. De Klant zorgt ervoor dat derden de Apparaten niet beplakken en/of daarop op andere wijze zaken op aanbrengen, ongeacht of die al dan niet van de Apparaten te verwijderen zijn.
d. Zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming mag Apparatuur alleen door ons worden verplaatst, tenzij het gaat om een Apparaat dat gemakkelijk door één persoon alleen kan worden verplaatst.
e. De Klant zal de Apparaten vanaf de ingangsdatum van de Overeenkomst op eigen kosten afdoende en adequaat verzekeren, tegen minimaal de nieuwwaarde zoals opgenomen in de Overeenkomst.
11.2. M.b.t. Koffieproducten
a. Onderdeel van de aanschaf van Apparaten, meer specifiek koffieapparaten, is de afname van Koffieproducten door de Klant bij ons.
b. Het minimum aantal af te nemen Koffieproducten wordt vastgelegd in de Overeenkomst.
c. Op basis van de afname van Koffieproducten zoals hierboven aangegeven, zullen wij deze Koffieproducten op regelmatige wijze aan de Klant leveren.
12. Assortiment
12.1. Ten aanzien van het Assortiment is er voor de Klant geen afnameverplichting bij ons, tenzij wij aan de Klant een vendingmachine leveren met full service. De afnameverplichting wordt dan in de Overeenkomst vastgelegd. Als de overeengekomen minimale afnameverplichting niet wordt nagekomen, hebben wij het recht leveringen te doen en deze aan de Klant te factureren, totdat (weer) aan de minimale afname is voldaan.
12.2. Als geen afnameverplichting geldt, kan de Klant het Assortiment bij ons afnemen, naar behoefte, tegen de alsdan bij ons geldende prijzen.
13. Garantie
13.1. Op de Apparaten is een garantie van toepassing voor defecten van technische aard, fabricagefouten, defecten aan het materiaal of aan de mechanische en elektronische componenten en die niet het gevolg zijn van oneigenlijk gebruik of vernieling. Voor zover er geen garantieperiode in de Overeenkomst is genoemd, bedraagt deze 12 maanden, vanaf het moment van plaatsing van het Apparaat bij de Klant.
13.2. De garantie vervalt als de Klant zelf, zonder overleg met en/of toestemming van ons reparatie aan het Apparaat uitvoert of door een derde laat uitvoeren.
14. Service, onderhoud
De Klant heeft de mogelijkheid om voor de aangeschafte Apparaten een service- en onderhoudsovereenkomst af te sluiten met de leverancier/producent van het Apparaat. Wij zullen de Klant hierover informatie verstrekken, maar staan buiten verder buiten deze afspraken. Service en onderhoud wordt dus niet door ons verricht. Ook bij storingen zal de Klant zich richten tot de partij met wie de service- en onderhoudsovereenkomst is gesloten.
15. Aansprakelijkheid
15.1. Vanaf het moment van plaatsing van de Apparatuur is de Klant verantwoordelijk voor de Apparatuur, in de ruimste zin van het woord.
15.2. De Klant is aansprakelijk voor en vrijwaart ons van aansprakelijkstellingen door derden, voor schade die zij, direct of indirect hebben geleden en/of zullen lijden en/of aan goederen van derden is toegebracht als het gevolg van (onjuist) gebruik van de Apparaten.
15.3. Wij zijn niet aansprakelijk voor welke schade van de Klant dan ook, niet direct en niet indirecte, niet materiële of immateriële schade, ongeacht de reden van het ontstaan daarvan, dus ongeacht of deze schade veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld het gebruik, storing, beschadiging en/of vernieling van de Apparaten of door gebruik van Producten.
15.4. Wij zijn ook niet aansprakelijk voor volgende door de Klant geleden schade
a. schades die (mede) het gevolg zijn van het tekortschieten van de Klant, waaronder maar niet alleen begrepen het verstrekken van onjuiste of onvolledige informatie, ondeskundig gebruik, foutieve (her-) installatie, computerstoringen;
b. schade geleden door maatregelen die wij in goed vertrouwen hebben genomen, maar waarvan desalniettemin is gebleken dat deze ten onrechte zijn opgelegd;
c. schade veroorzaakt door Producten en/of Apparaten die door ons, al dan niet voor demonstratie- of testdoeleinden, gratis ter beschikking zijn gesteld;
d. schade als gevolg gebruikelijke en te verwachten slijtage en/of achteruitgang van Producten en Apparaten.
15.5. Deze aansprakelijkheidsbeperkingen en -uitsluitingen komen te vervallen als de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid. .
15.6. Voor zover wij onze aansprakelijkheid niet kunnen uitsluiten, dan is deze in ieder geval beperkt tot het bedrag dat wij in de twaalf maanden voorafgaand aan de schadeveroorzakende gebeurtenis aan de Klant hebben gefactureerd (met verrekening van creditfacturen), met een maximum van € 10.000.
15.7. Onze aansprakelijkheid wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst ontstaat alleen als de Klant ons binnen redelijke termijn na het moment waarop de schade is ontdekt, of redelijkerwijs had behoren te worden ontdekt, schriftelijk in gebreke stelt en wij ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van onze verplichtingen te kort blijven schieten. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen ons vervalt door het verloop van 12 (twaalf) maanden nadat de schade is ontdekt of redelijkerwijs ontdekt had behoren te zijn.
16. Overmacht
16.1. Geen van de Partijen is gehouden tot het nakomen van verplichtingen, wanneer zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld en ook niet krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt (“Overmacht”) .
16.2. Onder Overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Partijen geen invloed kunnen uitoefenen en waardoor nakoming niet of gedeeltelijk niet mogelijk is, zoals maar niet alleen: werkstakingen, bedrijfsbezetting, blokkades, embargo, oorlog, revolutie en/of enig daarop gelijkende toestand, stroomstoringen, storingen in elektronische communicatielijnen, kabelbreuk, brand, ontploffing, waterschade, blikseminslag, natuurrampen, overstroming en/of aardbeving, gebrek aan en/of ziekte van personeel alsook een tekortkoming van een van onze toeleveranciers al dan niet door overmacht aan de zijde van onze toeleveranciers. Partijen hebben ook het recht zich op overmacht te beroepen, wanneer de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat zij haar verbintenis had moeten nakomen.
16.3. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Wanneer de overmacht situatie langer dan 90 dagen duurt, hebben Partijen het recht om de Overeenkomst, geheel of gedeeltelijk, te beëindigen zonder enige schadevergoedingsplicht ten opzichte van de andere partij, tenzij voorzienbaar is dat de overmacht situatie binnen redelijke termijn zal worden opgelost. Dat wat al als gevolg van de Overeenkomst is gepresteerd, wordt in het geval van een overmachtssituatie naar verhouding afgerekend. Wij hebben het recht om geheel naar eigen inzicht, door de overheid genomen maatregelen uit te sluiten van deze overmachtsclausule.
17. Geheimhouding
Partijen zorgen ervoor dat alle van de andere Partij ontvangen gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. Partijen leggen deze verplichting ook op aan hun werknemers en aan door hen, voor uitvoering van de Overeenkomst, ingeschakelde derden. De verplichting tot geheimhouding blijft ook bestaan na beëindiging, om welke reden dan ook, van de Overeenkomst en wel voor zolang als de verstrekkende Partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.
18. Privacy
Wij hechten veel waarde aan een duidelijk en transparant beleid over hoe wij omgaan met persoonsgegevens.
In verband met de uitvoering van de Overeenkomst hebben wij het recht om persoonsgegevens van Klanten te gebruiken. Het gaat hierbij onder andere maar niet uitsluitend om namen, telefoonnummers en e-mailadressen. Wij hebben het recht persoonsgegevens van Klanten te delen met door ons voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden. Het is deze derden verboden deze persoonsgegevens voor een ander doeleinde te gebruiken. Wij hebben verder het recht om persoonsgegevens aan derden openbaar te maken in verband met de verkoop, overdracht of levering van (een deel van) onze onderneming of in het kader van een audit. Wij zorgen er voor dat de derde partij vertrouwelijkheid zal bewaren met betrekking tot de persoonsgegevens en dat deze partij voldoet aan de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen en onze aanwijzingen. Graag verwijzen wij u naar onze afzonderlijke Privacy-Policy waarin wij verder uiteenzetten hoe ons privacy beleid is.
19. Intellectuele eigendomsrechten
De rechten van intellectueel eigendom op alle in het kader van de Overeenkomst door ons verkochte Apparaten en Producten en informatie berusten uitsluitend bij ons of onze toeleveranciers. De Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die schriftelijk en expliciet worden toegekend. Wij voorzien de Klant, op diens verzoek, kosteloos van documentatiemateriaal over de eigenschappen en het gebruik van het Product en/of het Apparaat. De Klant mag die documentatie voor eigen gebruik verveelvoudigen.
20. Toepasselijk recht en geschillen
20.1. Op de Overeenkomst en alle al dan niet daaruit voortvloeiende rechtsverhoudingen tussen Partijen is Nederlands recht van toepassing. De toepassing van bepalingen van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
20.2. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders is voorgeschreven, zullen alle geschillen die tussen Partijen mochten ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst of anderszins, worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement waarin wij gevestigd zijn.
20.3. Vóórdat een beroep op de rechter wordt gedaan, zijn Partijen verplicht zich optimaal in te spannen om het geschil in onderling overleg op te lossen.