Het gezicht achter Moboon is Marcel Oostrom, Mo voor intimi. Koffiekenner van boon tot slok. Chief Coffee Officer, prins van de percolator, master van de mok, koffiefluisteraar, lord of latte maar vooral directeur van dromen.
‘Ik ben gek op dat land. Vroeger moest je voor een goede kop koffie in Italië zijn. Italianen maken van koffie een beleving en geven er echt aandacht aan. Koffie zit gewoon in hun DNA. Ik raakte zo verknocht aan koffie, dat ik in 2000 besloot er mijn werk van te maken. Mensen worden blij van koffie en mensen blij maken, is wat ik het allerliefst doe.’
‘Het is niet zo dat je met een goede boon en mooie koffiemachine vanzelf lekkere koffie krijgt. Er moet een romantische klik zijn tussen de boon en de machine. Met mij als matchmaker vliegen de vonken ervan af. Dat laat ik mijn klanten graag zien én proeven.’
‘Een goede kop koffie doet iets met mensen. Het roept van alles op. Nostalgisch verlangen bijvoorbeeld, als je denkt aan de kop koffie die je vroeger van je moeder kreeg als je uit school kwam. Gezelligheid, als een collega zegt: doen we even een bakkie? Ontspanning ook, als je op een hectische werkdag even me-time nodig hebt. Koffie verbindt.’
‘Een goede koffiemachine bindt medewerkers en klanten aan je bedrijf. Het geeft sfeer aan de zaak, mensen voelen zich gewaardeerd en komen graag samen bij de koffieautomaat. En vergis je niet, bij de koffiemachine wordt vaak heel efficiënt geouwehoerd over zakelijke beslommeringen. Laat ook je klanten niet wachten, terwijl jij koffie voor hen haalt. Neem ze mee naar de koffiemachine, laat zien dat je er trots op bent en dat jij snapt dat zij dit waard zijn.’
‘Koffie op de zaak is niet te drinken. Dat is voor veel medewerkers helaas net zo normaal als wc-papier op het toilet. En is de koffie ineens wél lekker, dan is dat het gesprek van de dag. Terwijl het precies andersom moet zijn. Ik zorg dat mensen weer blij zijn met hun koffie. Dat doe ik door de boon, de machine en de smaak van de klant goed op elkaar af te stemmen.’
‘Anders dan de meeste leveranciers neem ik daar echt de tijd voor. Ik kom niet bij je langs om alleen de bonen te dumpen en dan snel weer weg te gaan. Ik wil echt weten wat mensen lekkere koffie vinden. Je kunt nog zo’n kwalitatief mooie boon en koffiemachine hebben, als je ze niet op de juiste manier instelt dan wordt het niks. Dan verspil je veel geld aan goede koffie, terwijl je de kwaliteit er niet uithaalt. Ik help mensen daarmee, zodat hun kop koffie weer iets is om naar uit te kijken.’
Op weg naar duurzaam bonen telen tot energiezuinig koffiezetten
Werk je graag maatschappelijk verantwoord? Met koffie en thee die duurzaam geteeld, verpakt, vervoerd, gezet en gedronken worden. Wij spannen ons met onze partners in voor een duurzamere koffie- en theeketen. Zodat jij geniet van de heerlijke smaak én van het goede gevoel van eerlijke koffie en thee.
Ons koffieaanbod bevat RFA-gecertificeerde bonenkoffie. Koffie waarvan je weet dat boeren deze onder goede arbeidsomstandigheden verbouwd en geplukt hebben. Voor een eerlijk inkomen en met zorg voor het milieu.
Onze koffiepartner brandt op 25% minder gas, en dat scheelt flink in CO2. Het restafval? Dat krijgt een tweede leven als grondstof of energie. Zo besparen we op grondstoffen én uitstoot.
Onze verpakkingen zien er goed uit, maar belangrijker, ze zijn lief voor het milieu. De foliezakken zijn aluminiumvrij, mogen bij het plastic en worden voor 100% gerecycled. De kartonnen koffiedozen dragen het FSC-keurmerk.
In de koffieketen zorgen het zetten en warmhouden van koffie voor een flink deel van de CO2-uitstoot. Onze automaten hebben energielabel A+, dankzij slimme technieken die energie besparen. De stevige, duurzame bouw én waterfilters zorgen voor weinig onderhoud en een levensduur van 5 tot 8 jaar. Ze zijn gemaakt van hoogwaardig roestvast staal en voor 96% recyclebaar.
Wij rijden elektrisch én we rijden met de nieuwste generatie bedrijfswagens; euro 6. Deze motoren beperken roetontwikkeling, brandstofverbruik en CO2- uitstoot. Doordat wij lokaal/regionaal leveren kunnen wij heel efficiënt onze routes rijden, wij rijden bijna dagelijks wel bij een klant in de buurt!
We wekken stroom op met 18 zonnepanelen, verwarmen en koelen met één slimme airco en gebruiken alleen LED-verlichting. Koffiedozen hergebruiken we, verpakkingen houden we basic, zonder inktfeestjes. En afval? Dat scheiden we braaf: plastic én papier. Niet ingewikkeld, wel goed bezig.
Het gaat niet alleen om een goede koffiemachine en een goede boon, maar … size does matter.
Nu we van de kartonnen beker af zijn, is het belangrijk koffie uit de juiste kop te drinken. Bedenk: hoe groter de kop, hoe minder koffiesmaak. En vergeet het lepeltje niet, ook als je de koffie zwart drinkt. Zo haal je het maximale uit jouw koffie. Zonder de juiste handelingen is jouw kopje koffie niet perfect. Hoe goed jouw koffiemachine en de bonen ook zijn.
Zomaar een voorproefje van illustere koffiegeheimen die we bij hoge uitzondering met je delen. Moet je ze wel even downloaden, want de kluis gaat echt een keer dicht.